Hoe overleef ik als horeca ondernemer de Corona Crisis?
Een paar ideeën en tips!
Wat een bizarre tijd is dit…!!! Nog niet eerder in de recente geschiedenis is de wereld zo hard getroffen door een virus. Dit betekent heel veel. Allereerst natuurlijk voor de getroffenen en de nabestaanden van overleden mensen. Verschrikkelijk! Daarnaast voor al het zorgpersoneel wat zich dag en nacht inzet om alles in goede banen te leiden en iedereen de verdiende zorg te bieden.
Maar het betekent ook iets voor de economie. Al met al kunnen we nog niet overzien hoe hard ons dit gaat treffen. We leven in een onzekere tijd.
Ook voor onze horeca ondernemers heeft dit vergaande gevolgen. Gelukkig zien we ook veel mooie, creatieve initiatieven. In deze periode komt het aan op echte ondernemersgeest. Denken in oplossingen, niet bij de pakken neer gaan zitten, andere manieren, buiten gebaande paden. Kortom, in deze tijd wordt zichtbaarder dan ooit wie de echte ondernemers zijn! En daarom willen we van Partyfurniture graag ons steentje bijdragen door te inspireren en te motiveren. In deze blog lees je verschillende manieren waarop je op een creatieve manier kunt ondernemen als horeca ondernemer. En daarmee, hopelijk, deze crisistijd kan overleven.
Bezorgen of afhalen
Dit zien we al op heel veel plaatsen. “Wij komen naar u toe in deze crisis!” Niet alleen de horeca, maar ik zie zelfs autobedrijven en telefoonwinkels deze diensten aanbieden. Alles om toch zoveel mogelijk klanten te kunnen blijven bedienen en behouden, en natuurlijk om een zo groot mogelijke omzet te behalen. En in de horeca is dit eigenlijk al een heel bekend begrip: afhalen of bezorgen. Niet voor iedereen, dus het vergt even wat organisatie. Je moet bekend maken dat je gaat bezorgen of dat je afhaalmaaltijden bereidt. Dit kun je doen via Social Media, de lokale krantjes of gewoon met een briefje in de bus. Er zijn genoeg studenten die nu niet hun reguliere werk in de horeca kunnen doen. Personeel genoeg! Ook zijn er verschillende platforms die een digitaal restaurant aanbieden. Kijk maar eens op www.missethoreca.nl
Bied een totaal concept
Is jouw specialiteit het bereiden van mooie maaltijden? Maak afspraken met andere lokale ondernemers om bijvoorbeeld meteen een goede fles wijn te bezorgen. Of wijs mensen op een online wijnwinkel zoals www.sterwijnenthuis.nl
Gratis
Gratis, daar zijn klanten altijd dol op. In deze tijd is het natuurlijk heel moeilijk om cadeautjes weg te geven, maar het zit vaak in de kleine dingen, in kleine gebaren. Je kunt een kortingsbon geven voor de volgende bestelling of je geeft bij iedere bestelling een mooie fles wijn cadeau. Of een paar bonbons voor bij de koffie. Een reep Verkade chocola is natuurlijk ook een leuk idee. Lage kosten, groot gebaar en vooral: een dankbaar gevoel bij je klanten.
Mooi gebaar – denk aan de ouderen of aan zorgpersoneel
Voor ouderen is dit een bijzonder moeilijke tijd. Zij zijn vaak al eenzaam en dit wordt alleen maar erger nu we onze ouderen minimaal mogen bezoeken. Heb je tijd over omdat je zit te wachten op de bestellingen? Kijk dan eens of je een paar maaltijden kunt bereiden voor ouderen. Leg contact met ouderen- of welzijnsorganisaties en vraag wie je hiermee blij kunt maken. En vergeet dan niet om hier ook aandacht aan te besteden. Laat zien wat voor mooi werk jij doet. Misschien zijn er wel vrijwilligers die hierin ook een handje bij willen dragen. In bezorging of in hulp in de keuken. Maak foto’s en deel deze op Social Media. Hiermee kweek je goodwill, ook bij je huidige klanten.
Ook alle mensen die werkzaam zijn in de zorg verdienen extra aandacht! Misschien kun je hen ook een gratis maaltijd aanbieden.
Grote schoonmaak of een likje verf
Uiteraard leent deze tijd zich heel goed voor die hele grote schoonmaak. En misschien kan die ene muur wel een likje verf gebruiken. Nu is er tijd. Maak hiervan gebruik. Dan kun je straks, als deze situatie voorbij is, weer open gaan met een frisse schone zaak met misschien wel een nieuwe look.
Personeelskosten gaan door…
Helaas gaan de personeelskosten voor vast personeel gewoon door. En dat doet pijn. Check bij je accountant welke regelingen er allemaal zijn. Daarnaast zijn er ook mooie initiatieven om ook hierin mee te denken. Kijk eens op www.nlmobiliseert.nl Zij bemiddelen tussen horecapersoneel en bedrijven die tijdelijk juist extra handjes nodig hebben.
Wedstrijd
Mensen zijn dol op wedstrijden. Zeker kinderen! Bedenk een leuke wedstrijd. Bijvoorbeeld: daag kinderen uit om een origineel en gezond kindergerecht te bedenken. De prijs? Het gerecht komt op de kaart en het kind mag dit gratis komen proeven na de crisis. Wedden dat er ouders mee komen? Of je trakteert het hele gezin op een gratis toetje. Uiteraard zijn er ook volwassenen die dit heel erg leuk vinden. Of een oproep aan vegetariërs of veganisten: bedenk een mooi vegetarisch of veganistisch gerecht voor op de kaart.
Oproep
Je ziet ze vaak voorbijkomen op Social Media. De oproep ‘wie verdient er…?’. Mensen kunnen hiervoor familie, vrienden of collega’s opgeven. Na een aantal dagen wordt er iets leuks verloot. Ook dit kun je doen met een gratis bezorgmaaltijd. Een leuke interactie met je klanten, een mooie promotie van je bedrijf. Uiteraard ook hier weer: maak een foto van de prijsuitreiking en zet deze weer op je Social Media kanalen.
Go Social
We hebben het al een paar keer genoemd: gebruik je Social Media kanalen om je bedrijf te promoten. Het zorgt voor een extra interactie met je klanten. Bouw aan je online klantenkring. Hoe meer volgers, hoe meer interactie, hoe meer klanten in je restaurant of café. In deze tijd heb je misschien net wat meer rust om hier eens goed in te verdiepen. Wil je tips? Kijk eens op www.socialmonday.nl. Mieke Langenhuizen is een hele enthousiaste onderneemster die alles weet van Social Media en ondernemers hierin adviseert. Alleen al op haar website zijn tal van tips te vinden.
Filmpjes
Je kunt ook zelf filmpjes maken in je restaurant om anderen te inspireren. Geef in deze tijd bijvoorbeeld tips aan ouders om te gaan koken met hun kids. Film hoe je een simpel gerechtje klaar maakt. Liefst met één of twee kinderen. Kijk voor inspiratie maar eens op https://www.youtube.com/watch?v=RsjqXekLT6s&list=PLjJEswymflBRti2Hji6qs00mmvm-yK6P4&index=4
Hierin zie je een voorbeeld van Allerhande, koken met kids. Simpel te filmen, gewoon met je mobiel. Moet je eens kijken hoe je hiermee kunt scoren. Vergeet de link niet te kopiëren op je FaceBook account en actief door te sturen naar je vrienden. Ook kun je proberen of deze in schoolapps gedeeld kan worden.
Kortom, er zijn tal van creatieve mogelijkheden in deze zware tijd. Maar, ik realiseer me maar al te goed dat dit slechts ideeën zijn. En dat er zorgen zijn, heel veel zorgen. Deze ideeën kunnen alle zorgen onmogelijk wegnemen. Wij wensen iedereen die het moeilijk heeft in deze tijd heel veel succes en sterkte. Hopelijk komt er snel weer een normale tijd aan!